Kerstmis en completos - Reisverslag uit Concepción, Chili van Yvonne - WaarBenJij.nu Kerstmis en completos - Reisverslag uit Concepción, Chili van Yvonne - WaarBenJij.nu

Kerstmis en completos

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

28 December 2016 | Chili, Concepción

Hola a todos!

Inmiddels zijn de feestdagen in volle gang, ook in Chili. Op de universiteit worden we volop verrast met kerstborrels en kerstcadeautjes, maar ondanks dat voelt het niet echt als kerst met deze warme zon.

Afgelopen weekend zijn we naar Cáhuil gereden, een dorpje aan de kust zo een uur rijden vanuit Concepción. Daar sliepen we in een hippie huisje op een berg met een mega panorama uitzicht over de zee. Ik heb nog nooit zoveel zee kunnen zien in een blik! Omdat hier vooral kerstavond speciaal is, hebben we ons uitgebreid kerstdiner (lees BBQ) dan ook op kerstavond gehouden. Het kerstdiner bestond uit heel veel lekkere hapjes en kalkoenrollade van de BBQ. Ik wist niet dat kalkoen zo lekker kan zijn! Daarna hebben we genoten van de prachtige zonsondergang waarna we een uitgebreid kampvuur aangestoken hebben.
Overdag ben ik nog met Pascale gaan mountainbiken richting Pichilemu, een klein surfersdorpje ten noorden van Cáhuil. De track zelf was gaaf en in Pichilemu hebben we, op advies van een Chileense oma, de lekkerste en grootste empanadas gegeten die we tot nu toe gegeten hebben! De jongens waren trouwens gaan surfen dus die zijn we op de terugweg nog even gaan aanmoedigen. Op eerste kerstdag zijn we terug gereden naar Concepción waar we nog een klein kerstdinertje hebben gehouden. De volgende dag mochten we gewoon weer aan de studie want tweede kerstdag bestaat hier helaas niet.

Door de week hebben we nog wat Chileense studenten over de vloer gehad om onze Nederlandse hutspot te komen keuren. Daarna zjin we zelf weer uitgenodigd om hun huisgemaakte “completos” te komen eten. Een completo is een soort van hotdog met avocado, stukjes tomaat, mais en vooral heel veel saus. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen!

Toen we afgelopen weekend thuis kwamen, werd ik trouwens verrast met een telefoontje uit Nederland: Lisa komt naar Chili! Ze arriveert donderdag al en gaat dan samen met ons oud en nieuw vieren, ik heb er zin in!

Jullie horen nog van me,
Yvonne

• 29 December 2016 - 21:54

Peter Schroijen:

Hallo Yvonne,

Heb met terugwerkende kracht, al je verslagen gelezen. Dat hoort zich allemaal goed aan zeg. Wat een schitterende omgeving ook, waar je in terecht bent gekomen. Mooie foto's. Het lijkt me een geweldige ervaring! Veel plezier en geniet van de reis.

ps. Heb je wel tijd voor je project? ;-)

Groetjes,
    Peter Schroijen